-
گزارش مختصر و مفید من از سومین همایش بیداری قرآنی
جمعه 1 خردادماه سال 1394 09:05
- 8:45 با وسیله شخصی وارد پارکینگ پژوهشگاه امام خمینی شدم. 8:50 آقای مسعود صادقی تهرانی و استاد ایازی وارد شدند که با هر دو سلام و روبوسی کردم. - 9 پخش خلاصه ای از چکیده مقالات چاپ شده و فراخوان مقاله برای همایش بعدی، همایش چهارم با محوریت "تفسیر موضوعی" که موضوعات فرعی پس از بررسی در کمیته علمی اعلام خواهد...
-
بررسی متن سخنرانی مرتضی مطهری" تقوا از نظر اسلام" در انجمن ماهانه دینی مهرماه1339 فصل 4 کتاب آزادی بندگی، گفتار اوّل تقوا (1)
جمعه 28 فروردینماه سال 1394 14:44
بررسی متن سخنرانی مرتضی مطهری" تقوا از نظر اسلام" در انجمن ماهانه دینی مهرماه1339 فصل 4 کتاب آزادی بندگی، گفتار اوّل تقوا (1) لغت تقوا صفحه 132 – صفحه 145 "مورخین نوشته اند همّام بن شریح با شنیدن صفات پرهیزکاران از امیر المومنین ع بعد از یک فریاد قالب تهی میکند!" اوّلا این اتّفاق ممکن ولی بعید است....
-
پاسخ اقناعی به تحمیل استاد سید ... بر آیه 78 سوره نحل
جمعه 28 فروردینماه سال 1394 14:35
پاسخ اقناعی به تحمیل استاد سید ... بر آیه 78 سوره نحل آیه: وَاللّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿78﴾ نحل مدعا : وی مدعی است که تقدّم ذکری سمع بر ابصار و ابصار بر افئده میتواند هیچ دلیلی نداشته باشد و هر...
-
سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر
سهشنبه 9 دیماه سال 1393 00:21
به امید خدا سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر قم برگزار خواهد شد. موضوع: تفسیر قرآن به قرآن در تفسیر الفرقان روابط عمومی: 09198863633 دبیرخانه: 02532925499 info@forghan.ir مهلت ارسال مقالات : تا 20/ ااردیبهشت / 1393 الف: مباحث عام و نظری تفسیر قرآن به قرآن مبانی و اصول تفسیر قرآن به قرآن روشها و رویکردها در...
-
چرا قرآن روایت نقل نیست؟
جمعه 5 دیماه سال 1393 15:16
چرا قرآن روایت یا نقل نیست؟ مقدمه: هر جمله ای در جهان از هرکس به جز قرآن یا ظنی الدلاله و یا نهایتا قطعی الدلاله است زیرا تشابه ندارد و تشابه نیاز به انسجام وجودی داشتن پس مکتوب بودن است و آنچه از کتب آسمانی قبل قرآن مکتوب شده محکوم به نداشتن وجوه اعجاز و تشابه ناقص و سپس تحریف است. همچنین تمام معجزات الهی که در...
-
پرسش: ضرورت یادگیری علم درایه و رجال در چیست؟
یکشنبه 30 آذرماه سال 1393 21:12
پیش از ساختن آلاچیق در حیاط خونه، یعنی پیش از تصادف شدید استاد در جاده تهران- قم ، دکتر صادقی در زیرزمین خونه با سلامتی جسمی کامل مشغول بود و اون موقع از پشت رایانه پرسش ها رو پاسخ میداد. امّا مدتها بود که دنبال پاسخ شخصی به این پرسش بودم که آیا ورودم به حوزه علمیه میتونه مفید باشه یا نه؟ و پاسخ رو در پرسشی میدیدم که...
-
مناظره"حجیت یا عدم حجیت قرائات قرآن" در برابر قرآن موجود
جمعه 7 آذرماه سال 1393 15:37
حمید قیدر پاسخ به محمد احمد شهنازی او نوشته: "در متواتر بودن هر 7 قرائت همین بس که تا به الان همگی چاپ می شود همگی قرائت می شود همگی در یادها و ذهن ها است. پس چطور از انصاف است که به صراحت تمام فتوا بدهیم که اگر کسی در نماز مالک را ملک بگوید نمازش باطل است؟؟؟ اگر یک میانسالی این فتوا را ببیند آیا از لحاظ روحی...
-
عناوین عقائد ایمانی من نسبت به قرآن که میتوانیم با هم بحث کنیم
سهشنبه 13 آبانماه سال 1393 15:03
0 - قرآن شامل سه عنصر واژگان دال سازنده جملات و حروف مقطعه و بطن است . روابط این سه عنصر کل علوم دنیا و روابط اشیاء از ابتدای خلقت تا نهایت جهان و پس از آن را در بر دارد. کتاب مبین ، کتاب مکنون، ام الکتاب هر سه صفت از قرآن هستند. 1-پیامبر و ائمه طاهرینش و همگان محتاج علم قرآن هستند و خدا و قرآنش محتاج هیچ کس نیست. 2-...
-
هیچ کلامی غیر از قرآن معصوم مطلق نیست
سهشنبه 13 آبانماه سال 1393 15:01
کلام حضرات معصومین،اگر متواتر لفظی و معنوی فرضی هم باشند امکان نسخ به زمان، به شخص،به مکان را بالقوه دارند و گمان یکی موارد نسخ آنها را از جایگاه عصمت کلام به دور میکند.هر جمله ای در جهان از هرکس به جز قرآن یا ظنی الدلاله و یا نهایتا قطعی الدلاله است زیرا تشابه ندارد و تشابه نیاز به انسجام وجودی داشتن پس مکتوب بودن...
-
تفکر متفاوت ٤ مذهب اسلامی نسبت به قران
پنجشنبه 20 شهریورماه سال 1393 23:42
شیعه. ظنی الدلاله. متشابه الدلاله سنی. ظنی الدلاله. متشابه الدلاله وهابی. قطعی الدلاله. ظاهرالدلاله قرانی اقطع الدلاله. متشابه الدلاله این خلاصه ترین رابطه ٤ مذهب اسلامی موجود در جهان اسلام با تنها منبع اصیل اسلام یعنی قران است
-
تعریف دقیق دو اصطلاح متناظر اصولی و اخباری
چهارشنبه 8 مردادماه سال 1393 20:15
1- فرض بر آن است که هر کس و به هر عنوان قرآن را خبر یا روایت بشمارد، یا به هر نحوی هر روایتی را هر چند متواتر بر شان واژگان یا مضمون نص یا ظاهر مستقر اقطع الدلاله ی قرآن برتری دهد وی اخباری است. مگر کسی که مجبور باشد تقیه کند که وی نیز با پریشان گویی و برجای گذاشتن قرائنی به خواننده یا شنونده دقیق نکته بین خود منظورش...
-
تعریف دقیق اصطلاح سنّت به عنوان منبع احکام اسلام در کنار آیات داله قرآن
چهارشنبه 8 مردادماه سال 1393 19:56
1- سنّت رفتار یا فعل یا عمل واجب پیامبر را گویند که برای ما نیز واجب باشد. (پس تعریف مغلوط و تقسیم بندی ناصواب رائج قول و فعل و تقریر که دارای چند اشکال است که مورد پذیرش نیست.) اشکال اول: قول (سخنان) و تقریر ( شواهد دقیق رفتاری در تایید یا رد) هر دو زیر مجموعه فعل یا رفتار یا عمل پیامبر هستند که برای ما قرآن داله یا...
-
عید فطر مبارک
یکشنبه 5 مردادماه سال 1393 16:28
امروز یکشنبه 5 مرداد 93 عید فطر است . و چون لحظه تولد ماه 3و12 دقیقه سحر یعنی قبل از اذان صبح بوده امروز یکشنبه 5 مرداد اولین روز شرعی شوال است و نه سه شنبه!!! 7 مرداد در ثانی قران ملاک است پس: 1- شهود اعم از روئیت در قران امده پس روایت صم للروئیه و افطر للرویه منسوخ است. 2- گفته فمن شهد منکم الشهر ونه شهد منکم...
-
آثار فخیم دکتر صادقی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 10 تا 20 اردیبهشت 93 9صبح تا 8 شب
جمعه 12 اردیبهشتماه سال 1393 19:28
انتشارات شکرانه ناشر آثار صاحب تفسیرالفرقان، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 اردیبهشت 93 به مدت 10 روز، در محل مصلای تهران - سالن شبستان سالن بین الملل – غرفه 6 با حضوری شایسته و تازه های نشر، پذیرای علاقمندان علوم و معارف قرآن کریم است . از جمله آثار درخور توجه در این غرفه می توان به علیٌ...
-
آیات سجده
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 22:12
قرآن کریم ۱۹ آیه وجود دارد که انسان باید پس از خواندن یا شنیدن آنها بیدرنگ در برابر عظمت الهی به خاک بیافتد و سجده کند در ۱۰ مورد از آنها سجده واجب و در ۹ مورد دیگر سجده مستحب است، آیات سجدههای واجب عبارتند از: سورهی اعراف، آیهی ۲۰۶ سورهی رعد، آیهی۱۵ سورهی نحل، آیهی۴۹ سورهی حج، آیهی۱۸ سورهی حج، آیهی۷۷...
-
ما و قرآن توی قفسه کتاب خونه!!!!! سوال رابطه ای هست؟
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 22:12
1) چقدر به دستورهای خدا درقرآن پایبندیم؟ 2) در مورد قرآن چه میاندیشیم و آن را در چه سطحی میبینیم؟ 3)از قرآن به چه میزان در تفکرات و کارهای روزانه مان استفاده میکنیم؟ 4)در کلاممان چقدر از قرآن استفاده میکنیم؟ (چه میزان از دلایل و مستنداتمان به آیات این کتاب است) 5)چه میزان از قرآن را حفظ هستیم؟ 6)برای نصیحت مخاطبان خود...
-
روش تفسیرى الفرقان در اسباب نزول (از نظر سید حسین هاشمى )
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 22:11
تفسیر الفرقان, در میان تفسیرهاى معاصر, از جامعیّت و نگرش ویژه اى به آیات قرآنى برخوردار است. در عرصه هاى فقهى, کلامى و فلسفى و تربیتى نیز ارائه دهنده نکاتى تازه است. نویسنده دانشور این تفسیر, دکتر صادقى, از میان شیوه هاى تفسیرى, روش تفسیر قرآن به قرآن را در پیش گرفته و در گشودن اسرار و معانى و مفاهیم وحى, بیشترین...
-
حرمت و بطلان قطعی طلاق یکجانبه زوجه توسط زوج در حال یُسر
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:49
«هوالحق» «اطلاعیه مهمّ جامعة علومِ القرآن» «فتوای قرآنیِ حرمت و بطلان قطعیِ طلاق یک جانبة زوجه توسط زوج در حال یُسر» از آنجا که نظریة اجماعی فقهای سنَّتی، مبنی بر جواز طلاق یک جانبة زوجه از سوی زوج در صورت عدم عُسر یاحرج، رأیی بحث انگیز در میان عده ای از حقوقدانان مسلمان بوده ، اخیراً فقیه مصلح قرآنی حضرت آیت الله...
-
اصول و مبانى تفسیر *الفرقان* ( از نظر محمدرضا امین)
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:45
تفسیرالفرقان که نام کامل آن (الفرقان فى تفسیرالقرآن بالقرآن والسّنة) است, به وسیله مفسّر معاصر دکتر شیخ محمد صادقى تدوین یافته است. این تفسیر که در 30 مجلّد تنظیم شده است, دوره کامل تفسیرقرآن کریم مى باشد که از آغاز تا انتهاى قرآن به تفسیر آیه به آیه آن پرداخته است. مفسّر درآغاز چنانکه خود مى گوید از تفسیر چند جزء آخر...
-
آیت الله طاهری خرم آبادی از سخنرانی تند آیت الله صادقی میگوید
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:40
سخنرانی بسیار تند دکتر صادقی در سالگرد رحلت آیت الله کاشانی آمدن آقای کمالوند از تهران به قم مصادف بود با ایام اولین سالگرد ارتحال آقای کاشانی (س.ش 37-36). آقای کاشانی در اسفند سال 1340 فوت کرده بود و امسال به مناسبت اولین سالگرد وفات ایشان مجالس ختمی در مسجد اعظم قم برگزار میشد. در...
-
روش آیت الله دکتر صادقی از نظر من
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:38
1-حتی مفاهیم و براهین ملموس واضح ، عیان را هم جهت اینکه نشان دهد نسبت به هر نقد و موضوعی راه یستمعون القول(آزاد اندیشی) را رعایت میکند و بی تعصب و جمود و پیش فرضی قضاوت میکند(یعنی عادلانه) در متن گفتارش بیان کرده سپس نقد میکند(نمونه پاورقی ترجمان قرآن صفحه 21 آیه 138) 2-شجاعت و صلابت ، از خود گذشتگی، محافظه کارو مصلحت...
-
شهادت به اجتهاد آیة الله الشیخ محمد الیعقوبی توسط آیت الله صادقی
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:32
شهد عدد من المجتهدین ببلوغ الشیخ الیعقوبی هذه المرتبة الرفیعة من العلم وابرز تلک الشهادات ما خطه یراع سماحة آیة الله الدکتور الشیخ محمد الصادقی الطهرانی (دامت برکاته) وهو مجاز بالاجتهاد من قبل المرحوم آیة الله السید الخوئی عام 1368 هـ – 1966 م فکتب بعد ان اطلع على الکتب الاستدلالیة ما نصه: (بسم الله الرحمن الرحیم...
-
خاطره: ملاقاتم با آیت الله جناتی در قم عید فطر 2/8/85
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:28
در ملاقاتی که عید فطر در تاریخ 2/8/85 با آیت الله جناتی در منزلشان داشتم به ایشان گفتم به نظرم استاد ما آیت الله صادقی سه اصل: ۱- تفسیر معصومانه قرآن به قرآن"مفسر قرآن خداست و بس" با توجه با استناد به آیاتش و ادله عقلی بیشمار مرتبط 2- وجوب عرضه تمامی روایات(اعم از متواتر و واحد) اقوال و آراء به قرآن با...
-
نمادی از تالیفات آیت الله دکتر صادقی تهرانی
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:20
الف) عربی 1- 1- "الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنّه" تفسیر ادبی، علمی که در آن کل آیات قرآن در زمینه های فلسفی، عرفانی، اخلاقی، فقهی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سایر جهات مناسب آیات به صورت مقارن با کتب آسمانی دیگر شرایع و با استفاده از سایر آیات خود قرآن و احادیثی موافق قرآن تفسیر شده است. این تفسیر...
-
چرا قرائات قرآن؟!
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:15
درباره ی ضرورت طردِ فنونِ قرآئات در برابر یگانه قرائت فوق حدّ تواتر قرآنِ موجود نزد مسلمانان جهان در این سطور سخن با آن دسته از برادران و خواهران ایمانی است که در تلاشند قرآن را با الفاظی دیگر که در متن آن نیست، قرائت کنند!! در حالی که قرآن می فرماید: (انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون) (سوره ی حجر، آیه 9) در...
-
ضرورت یادگیری علم درایه و رجال در چیست؟ (متن استفتاء بنده)
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 21:04
ضرورت یادگیری علم درایه و رجال در چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم هیچ ضرورتی برای یادگیری علم درایه و رجال بجز اندکی وجود ندارد.زیرا حدیث چند گونه است: 1) حدیثی که گرچه سندش ضعیف باشد با قران موافق است که پذیرفته میشود. 2)حدیثهای مخالف نص یا ظاهر مستقر قران که اگر متواتر هم باشند پذیرفته نیستند چون قران محک اصلی برای رد...
-
توسّل شرکی ، توسّل توحیدی
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 08:13
مقدمه: آنچه در طول تاریخ اسلام محرز است این حقیقت میباشد که از دوران بنی امیّه تا کنون گروه هایی گاه به علت سطحی نگری و بی توجّهی از روی تعصب و اکثراً به جهت سوء استفاده از مفهوم شرک و مفهوم بدعت به صورت کاملاً عالمانه و به مقاصد شیطانی این دو مفهوم را گسترش داده اند . خصوصاً از قرن چهارم هجری توسط ابومحمد بربهاری...
-
موارد استفاده از واژه غیب و مشتقاتش در قرآن
یکشنبه 20 مردادماه سال 1392 07:55
موارد استفاده ازواژه غیب و مشتقاتش در قرآن 1- وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ وَیَوْمَ یَقُولُ کُن فَیَکُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْکُ یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّوَرِ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴿73﴾ انعام 2- اللّهُ یَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ کُلُّ أُنثَى...
-
ترجمه کتابچه "نصیحة لإخواننا علماء نجد"
یکشنبه 11 فروردینماه سال 1392 16:25
نوشته دانشمند دینی سنی مذهب کویتی آقای یوسف بن سید هاشم الرفاعی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم حمد و سپاس برای خداست و سلام و صلوات بر پیامبر خدا و آل او و یاران با کرامتش و هر کس که آنها را دوست میدارد. اما بعد؛ به پیروی از سخن پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) که فرمود: «دین همان نصیحت است، اصحاب سؤال کردند...
-
دو سال در فراغ یار گذشت
چهارشنبه 30 اسفندماه سال 1391 11:51
سال نو شد و امیدوارم امسال هر کدوممون بتونیم در خودمون تحول ایجاد کنیم امّا دو سال پیش در چنین روزی عالم آزاد و حقیقی اسلام و مجتهد مردمی ، واقعی ، اصولی و مستقل محمد صادقی اصفهانی مشهور به تهرانی به رحمت حق واصل شد کسی که در زندگی علی وار خود به جز چند صباحی در مسند قدرت، باقی را در گوشه عزلت ایران ،لبنان، سوریه،...