ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
واژه نکح برای زوجیت انسان و حیوان در زبان عربی استفداه شده است و واژه زوج نیز برای زوجیت هر چیزی از موجودات مرده و زنده به کار رفته است. حتی اگر در باب مفاعله یا افعال به کار رود در اولی به تلاش دو طرف برای عقد و در دومی برای تلاش یک طرف برای عقد است ولی در قرآن واژه " لامستم" در باب مفاعله به لمس کردن طرفینی گفته است که نتیجه اش دخول مرد در زن است یا رابطه جنسی با رضایت و لمس دو طرف برای همدیگر است
از این جهت اگر کسی خطبه عقد خواندکه " انکحتکِ علی مهر و مدّه معلومه" و مدت و مهر و شرط نبودن رابطه جنسی را در پای آن لازم الاجراء دانست تناقضی را مرتکب نشده است. در واقع دوستی مشروعی را با جنس مخالف برقرار کرده است.
اگر در کلام خدا تدبّر کنیم حد زدن بین دو حد است 1. فان اطعنکم 2. و ان خفتم شقاق بینهما
و این حد بینابینی براساس تربیت خانوادگی و جثه زنان و شخصیت اجتماعی و ... حد ثابتی نیست که براساس زندگی خصوصی پیامبر تنظیم بشه. واضحه که اگر ضربه بیش از حد محکم و در حد دیه باشه حالت شقاق و جدایی پیش میاد زن درخواست طلاق و جدایی حتمی خواهد داشت.
البته شرط زدن اینه که مرد قوام زن چه از نظر پیگیری مالی و چه روحی و چه زمانی باشه ولی زن به عللی نشوزی داشته باشه که موعظه و قهر از سوی مرد بی تاثیر بشه و بسیار روشنه که هدف از زدن، زدن نیست، زدنی که اصلاح کنه، مثل اینکه پدر و مادر ، با دست ضربه ای مثلا به بچه ۵ سال میزنند و توبیخ میکنند .