قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

لیست مصاحبه ها و مطالب منتشره در مجلات از آیت الله صادقی تهرانی

بهار: ب  تابستان : ت     پاییز: پ   زمستان: ز   شماره: ش   صفحه: ص

1-     فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 2 ،         ت 74،      ص 227-252     «روش تفسیری الفرقان در اسباب نزول»،  سید حسین هاشمی

2-     فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 8 ـ 7،     پ و ز75،  ص 282 ـ 305   «اصول و مبانی تفسیر الفرقان»،              محمد رضا امین

3-     فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 10 ـ 9،   ب وت 76، ص284 ـ305     «گفت و گو با استاد دکتر محمد صادقی»

4-     فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 11 ـ 12، پ وز76،   ص259 ـ 264    «نگاهی به گفت و گو درباره المیزان»،     علی رضایی تهرانی

5-  فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 25 - 26، ب و ت80، ص274- 293      گفت و گو با آیةالله دکتر محمد صادقی مؤلف تفسیر «الفرقان»

6-  فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 33          ب 82        ص 171- 179    «گفت و گو با آیةالله دکتر صادقی تهرانی»

7-  فصلنامه پژوهشهای قرآنی،ش 42 -43  ت و پ 84   ص 182 -213     پاسخ به نقد ترجمان قرآن

 

8- دوماه نامه ترجمان وحی ش 15 ب و ت 83 ص 13-32  نگاهی به تازه ترین ترجمه از دکتر صادقی تهرانی   علی اکبر طاهری

9- دوماه نامه ترجمان وحی ش 16 پ و ز  83 ص 37-51  نگاهی به تازه ترین ترجمه از دکتر صادقی تهرانی   علی اکبر طاهری

10- دوماه نامه ترجمان وحی ش 17 ب و ت 83 ص 28-44  نگاهی به تازه ترین ترجمه از دکتر صادقی تهرانی   علی اکبر طاهری

11- آیینه پژوهش              ش 86 خردادو تیر83  ص 53-58  تاملی در ترجمه ای نو ازقرآن کریم                   محّمد علی سلطانی

12- فصلنامه بیّنات ش 30 ت 80 ص 96-115      قرآن تنها معیار در تفسیر در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی (1)

13- فصلنامه بیّنات ش 31 پ 80 ص88 تا109      مبانی برداشت معصومانه از معارف قرآن در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی (2)

14- فصلنامه بیّنات ش 32  ز 80 ص 108-133    چگونگی خلافت آدم در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی (3)

15- فصلنامه بیّنات ش 33 ب 81 ص94-123       شیوه برخورد قرآن با تحریف،تشابه،نسخ  در گفت و گو با آیت الله صادقی تهرانی (4)

16- ماهانامه گلستان قرآن ش 118 دوره سوم 1 تیر 81 ص5-7 قرآن کتابی عالمانه است، نباید از آن برداشتی خرافی داشت    گفتگو: سیامک ظریفی

خلاصه ای از روش فقهی آیة الله العظمی صادقی تهرانی

خلاصه ای از روش فقهی آیة الله العظمی صادقی تهرانی بشرح ذیل است:

اینجانب ادلّه اسلامى را ویژه قرآن و سنّت دانسته، ولى عقل و اجماع را نه به عنوان دلیل مستقل در مقابل قرآن بلکه تنها به عنوان کاشف از شرع قبول دارم.
یعنى عقل مطلق یا سلیم، در کلیات مى تواند به عنوان کاشف، وسیله اى براى شناخت حکم الهى باشد. مثلاً قرآن مى فرماید: [و لاتقل لهما اُف] سپس عقل مطلق بر اساس قیاس اولویت قطعیه نتیجه مى گیرد که: «لاتضربهما». و اجماع و شهرت نیز درصورت عدم مخالفت با قرآن و عدم معارضه با اجماع یا شهرتى دیگر، مشروط به اینکه امامیه آن را نقل کرده باشند مقبول است زیرا کاشف از سنت محسوب مى شود.

درنهایت محور اصلى در همه عرصه هاى دینى «قرآن» است، زیرا خداى متعال مى فرماید: [و اتلُ ما اوحى الیک من کتاب ربّک لا مبدّل لکلماته و لن تجد من دونه مُلتحداً] : «و بخوان، و پیروى کن آن چه را از کتاب پروردگارت: (قرآن) به سویت وحى شده، هرگز هیچ تبدیل کننده اى براى آن نیست و هرگز به جز قرآن پناهگاهى (رسالتى و وحیانى) نتوانى یافت» (کهف/27).
بنابرین آیه مبارکه، مسلمانان نیز به پیروى از وحى الهى به پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله هیچ مرجع و پناهگاهى به جز قرآن نخواهند داشت. پس هر حدیثى چه متواتر و یا غیر متواتر در صورت مخالفت با نصّ و یا ظاهرِ مستقرِّ قرآن مردود است، اما حدیثى که اکثر امامیه آن را نقل کرده باشند و معارضى هم نداشته باشد و قرآن هم نفى و یا اثباتى درباره آن نداشته باشد از باب [اطیعواالرّسول و أولى الأمر منکم] پذیرفته است. و چنین احادیثى هم برگرفته از حروف مقطعه و رمزى آیات قرآن است، که آیه 27 کهف، منشأ همه احکام را از قرآن مى داند و بس؛ در نتیجه سنّت، برداشتى از رموز قرآن و همان وحى قرآنى در مرحله حقایق یا تأویل است لذا سنت به هیچ وجه در عرض قرآن نیست تا ناسخ آن باشد. و نص و ظاهر مستقر قرآن جز با نص و ظاهر مستقر آن نسخ نمى شود.

در ضمن دلیل ظنّى هم از دیدگاه قرآن مطرود است که آیه [لاتقف ما لیس لک به علم] : «آنچه را که نسبت به آن، برایت علمى نیست پیروى مکن»، نیز هرگز ویژه اصولِ دین نیست، زیرا این ممنوعیتِ غیر علم، پس از احکامى فرعى آمده است، بنابرین ظنّ و گمان هرگز نقشى در احکام الهى ندارد که: [انّ الظّنّ لایغنى من الحق شیئاً]؛ اگر هم کتاب هایى اسلامى در حوادثى از میان رفته، علم و قدرت و رحمت الهیّه در بیان حجّت بالغه اش از میان نرفته است.

نقش علم رجال هم، بیشتر در موضوعات است. زیرا جاعلان متونى از احادیث، سندهایى را هم ساخته اند و در نتیجه، احادیثى صحیح السّند!! برخلاف نصّ یا ظاهرِ پایدار قرآن، به دست ما داده اند. چنان که در کتاب «غَوصٌ فى البِحار» حدود یکصد و هشتاد جلد کتاب حدیثىِ شیعى و سنّى را برمبناى کتاب و سنّت نقد کرده ایم.

البته چون عده اى از پژوهشگران قرآنى اختصار گفتار اینجانب در برخى مباحث نظرى را سبب ایجاد شبهه تعارض بین ادله اصولى قرآنى دانسته اند، تذکر این نکته ضرورى است که اگرچه سخن مذکور صحیح است ولیکن حداقل براى شخص اینجانب در عمل، مسبب نقص فتاوا در ابواب مختلف فقهى نشده است. بنابرین به جهت رفع ابهام صریحاً عرض مى شود که ضرورت، اجماع، شهرت و هر روایتى که مخالف قرآن باشد مردود است اما اجماع، شهرت و هر روایتى که خلاف قرآن نباشد در صورتى که معارضى نداشته و از طریق علماى امامیه به ما رسیده باشد، طبق آیه «قل فللّه الحجة البالغة» مقبول است زیرا اگر شارع مقدس با آن مخالف بود حتماً حجتى رسا بر ضد آن براى مکلفان ارسال مى فرمود. و در تعارض دو روایت نیز مرجّحات منقول در مقبوله عمر بن حنظله مقبول است. نکات فوق الذکر، نظر قطعى اینجانب درباره نحوه بدست آوردن احکام الهى است.

والسّلام علی عباد الله الصّالحین
قم- المشرفة : ‌محمّد صادقی تهرانی
23/2/1386 هجری شمسی

آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی و ولایت فقیه و...

س.ر: ابتدائا عرض کنم که باعث سرافرازی بنده است که در خدمت حضرتعالی هستم بنده از وقتی مصر شدم که با شما گفتگویی داشته باشم که نظرات شما راجع به «قرآن» و مهجوریت علوم حوزوی را مطالعه کردم و همچنین جمله ای که فرموده بودید:« مهم تر از انقلاب سیاسی امام خمینی بایستی انقلابی قرآنی صورت گیرد» . بنده مشابه همین عبارت را از علامه طباطبایی (ره) نیز خوانده بودم که فرموده بودند: « شاید یک طلبه حوزوی به مقامات عالیه برسد ولی یکبار هم قران را نخوانده باشد» (نقل به مضمون)

ص . ت: بله در تفسیر المیزان فرمودند.

 س.ر: به عنوان اولین سئوال، شما فرمودید که اگر قرآن در برابر موضوعی سکوت کند بر حسب آیه ی اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم می توان به دستور رسول و امام معصوم عمل نمود. پس از معصوم آیا فقیه هم دارای چنین شرایطی می باشد؟ اصلا شما ولایت فقیه را قبول دارید؟

ص.ت: نه خیر، فقیه همچنین شرایطی را ندارد و بنده هم ولایت فقیه را قبول ندارم.

 س.ر: یعنی ولایت فقیه مبنای قرانی ندارد؟

ص.ت: هیچ مبنای قرانی ندارد. من در کتاب « حکومت صالحان یا ولایت فقیهان» به تشریح این مساله را باز کرده ام.

ادامه مطلب ...