قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

پاسخ اقناعی به تحمیل استاد سید ... بر آیه 78 سوره نحل

پاسخ اقناعی به تحمیل استاد سید ...  بر آیه 78 سوره نحل    

آیه:   وَاللّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿78﴾ نحل

مدعا : وی مدعی است که تقدّم ذکری سمع بر ابصار و ابصار بر افئده میتواند هیچ دلیلی نداشته باشد و هر سه اینها چون از جنس حواس هستند علی السویه اند، در عرض هم هستند . پس تقدیم و تاخیر در ذکرشان معنی خاصی ایجاد نمیکند. و اینکه نوزاد پس از خروج از شکم مادرش اوّل میشنود را از خود میگویید و آیه چنین چیزی نمیگوید.! همچنین میگوید اگر علم بعدا ثابت کرد که نوازاد ابتدا لمس میکند چه میکنید ؟!  و در انتها به تفسیر براءی خود افزوده است و با تحمیل توسعه ای بی دلیل معنای آیه، میگوید این تقدیم به آن جهت است که انسان پیش از سایر قوای درک کننده، بیش از آن که سخن بگوید باید ببیند و بیش ازآن که ببیند باید بشنود !

 نوع تحمیل ها : دو نوع ،  ابتداء به کتمان معنا و انتهاء به توسعه معنا

پاسخ:
حال به استفساراز آیات متشابه در این تقدیم و تاخیر میپردازم تا قرآن خود به وضوح برایمان انکار معنایی ایشان را روشن، تفسیر، تعلیم و تبین کند.

دلیل مستقل اوّل یا کافی در خود آیه : با توجه به اینکه وی پذیرفته است که که  عبارت " لاَ تَعْلَمُونَ شَیْئًا " نفی در سیاق نکره، پس مفید عموم است. به وی میگوییم هنگامی که قرارداده شدن (جَعَلَ )چند چیز(الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ ) ،پس از نفی عموم هر چیزی (لاَ تَعْلَمُونَ شَیْئًا) از آن جنس ( ایجاد علم در انسان تنها به توسط گیرنده ها( افئده) است که سمع و ابصار جزئی از افئده هستند. علم {سمع، ابصار و...} افئده = یغنی عنک شیئا ) در یک مکان (لَکُمُ) اراده شود و این دو معنا به یکدیگرعطف شوند(وَجَعَلَ)  هیچ گریزی به غیر از ابتداء، نیست. مگر اینکه وی علت عطف را تناسب نداند و آن را تضاد بگیرد که درفرض محال آن تحمیل دیگر، خدا در حال پرت و پلا گویی و هذیان است.

دلیل مستقیم دوّم:

وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿78﴾ وَهُوَ الَّذِی ذَرَأَکُمْ فِی الْأَرْضِ وَإِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ﴿79﴾

در این آیه به صراحت ایجاد شدن کارکرد سمع را بر ابصار تقدّم داده است.

دلیل مستقیم سوّم:
أَفَمَن یَمْشِی مُکِبًّا عَلَى وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن یَمْشِی سَوِیًّا عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿22﴾ قُلْ هُوَ الَّذِی أَنشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿23﴾ قُلْ هُوَ الَّذِی ذَرَأَکُمْ فِی الْأَرْضِ وَإِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ﴿24﴾

این آیه نیز اولین نیروی انسان را پس  از ایجادش، سمع قرار داده است.  پس پیش از آن که از شکم مادر خارج شود نیز اوّلین حس از حواسش ، سمع است ! پس نه تنها بر مفهوم آیه 78 سوره نحل " وَاللّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ ..." تصریح دارد که بر آن مقدّم نیز هست.

دلیل مستقیم چهارم:

الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ ﴿7﴾ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِینٍ ﴿8﴾ ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿9﴾

در آیه( وَبَدَأَ) کاملا بر ابتدائیت یا اولیّت تصریح دارد و ما چیزی از خود نمیگوییم و(ثمَّ) در آیه 8 و 9 همچنان از مفهوم "وَبَدَأَ" پاسداری میکند تا آنجا که پس از دمیده شدن روح پله بعدی را قرارداده شدن نیروی سمع  و بلکه خود سمع میداند.

دلیل مستقیم پنجم:

قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ أَمَّن یَمْلِکُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ ...

در این آیه نگفته است "أَمَّن ما لِکُ" که صرف مالکیت را مطرح کرده باشد بلکه به شکل مضارع مالکیت که  نیازمند مرحله و پس از ایجاد است مطرح شده ، جالب آنکه تقدم آسمان برزمین ازجهت روزی رسانی نیز در ابتدای آیه آمده است. متناسب با کریمه " وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ "

 نتیجه:    در سراسر قرآن  31 مرتبه شنیدن در کنار دیدن تکرار شده است . 19 مرتبه شنیدن پیش از دیدن  در انسان مطرح شده است.5 مرتبه مربوط به خداست که شنیدنش پیش از دیدنش مطرح شده است. بطور کلی در 7 مرتبه باقی، دیدن پیش از شنیدن در انسان مطرح شده که مربوط به الزام به بصیرت، کلی و جامع نگری و شفاف و بی پرده نگری است.پس فارغ از این ادله ثابت ، جا دارد از وی بپرسیم این چه تسویه و در عرض بودنی است که خدا در5 مرتبه آفرینشی انسان و14 مرتبه مرتبط ، این قالب را کنار نمیگذارد؟ در حالی که  لازمه بلاغت عادی بشری جا به جا گویی  در حالت تسویه است.(7 مورد دیگر ارتباطی با خلق قدرت شنوایی در انسان ندارد) در حالی که موقعیت هر حرف و کلمه در قرآن از ستارگان آسمان نه تنها دقیق تر است که درک تمامی وجوه متعدد معنایی دقت جایگاه هر کلمه در قرآن ، برای یک انسان، حتّی آنان که اراده به پاکی  و وحی از جانب خدا نیز شده اند محال (علی العموم) است " فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ ﴿74﴾ فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿75﴾ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ ﴿76﴾ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ ﴿77﴾ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ ﴿78﴾ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿79﴾ " واقعة

6.      خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ  وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ...

7.      أُولَٰئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ

8.      قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَکُمْ وَأَبْصَارَکُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِکُمْ مَنْ إِلَٰهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِهِ

9.      أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ

10.  حَتَّىٰ إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ

11.  وَمَا کُنْتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ یَشْهَدَ عَلَیْکُمْ سَمْعُکُمْ وَلَا أَبْصَارُکُمْ وَلَا جُلُودُکُمْ وَلَٰکِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لَا یَعْلَمُ کَثِیرًا مِمَّا تَعْمَلُونَ

12.  وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ

13.  أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنَا لَٰکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

14.  أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أَوْ تَهْدِی الْعُمْیَ وَمَنْ کَانَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

15.  إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَلَا یُبْصِرُ وَلَا یُغْنِی عَنْکَ شَیْئًا

16.  وَإِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا یَسْمَعُوا وَتَرَاهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَهُمْ لَا یُبْصِرُونَ

17.  أُولَٰئِکَ لَمْ یَکُونُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَمَا کَانَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ  یُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ  مَا کَانُوا یَسْتَطِیعُونَ السَّمْعَ وَمَا کَانُوا یُبْصِرُونَ

18.  وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِنْ مَکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَىٰ عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُمْ مِنْ شَیْءٍ إِذْ کَانُوا یَجْحَدُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِمْ مَا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ

19.  وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً ﴿36﴾

1.      قَالَ لَا تَخَافَا  إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ

2.      تا    5 .   إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ  3 مرتبه در قرآن  + وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ  1 مرتبه

1.      أَلَهُمْ أَرْجُلٌ یَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَیْدٍ یَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْیُنٌ یُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُوا شُرَکَاءَکُمْ ثُمَّ کِیدُونِ فَلَا تُنْظِرُونِ

2.      قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا  لَهُ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ  مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا

3.      وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاکِسُو رُءُوسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

4.      الَّذِینَ کَانَتْ أَعْیُنُهُمْ فِی غِطَاءٍ عَنْ ذِکْرِی وَکَانُوا لَا یَسْتَطِیعُونَ سَمْعًا

5.      وَمَا أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ یُؤْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ

6.      وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ

7.      مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ  هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَکَّرُونَ

پاسخ به تحمیل توسعه معنایی وی:

همانطور که در ابتدا گفتم اومیگوید: "این تقدیم به آن جهت است که انسان پیش از سایر قوای درک کننده، بیش از آن که سخن بگوید باید ببیند و بیش ازآن که ببیند باید بشنود."  ! اوّلا آیه 78 نحل چنین چیزی را نمیگوید و اینها در شکل تمامش ،خزعبلات عرفانی صوفیه، مقام تراشی های استاد و شاگردی، زانو زدن و شنیدن و ... و سرجمع افکار خارجی است که بر متن خدایی تحمیل میکنید در ثانی 7 آیه باقی، پاسخ درخوری به شما میدهد که در عمل پیش از شنیدن باید تعقل کرد که چه میخواهید بشنوید، باید شفاف باشی تا سالم بشنوی مرجع تمام این 7 آیه منفی است،گروه ها و شخص گمراهی هستند و هست (قُلِ ادْعُوا شُرَکَاءَکُمْ ، بِمَا لَبِثُوا ،الْمُجْرِمُونَ، الْأَعْمَىٰ، الْعُمْیِ، کَفَرُوا ، أَعْیُنُهُمْ فِی غِطَاءٍ عَنْ ذِکْرِی ) پس انسان پیش و بیش از آن که بشنود، واجب است که تفکر کند، چشم باز کند، کلی نگر جامع نگر باشد تا اجزاء را بشنود و براساس "مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمَىٰ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ و ..." اگر کور شد کر نیز میشود امّا اگر بصیر شد سمیع حقائق در بین باطل خواهد بود. باشد که شما نیز عقیده ها و عقده های خرافی و بدعت ها و تحمیلات شیعه و سنّی بر قرآن، این مجعولات اکثریت در جهان اسلام را رها کنید و جهان اسلام را قرآن بدانید. تا بتوانید حقیقت های خدایی در قرآن را سمیع یا همواره شنوا باشید و من و شما بیاییم قالات و قیلات،روایات،شهرت های فتوایی و مدرَکی و مُدرکی ،اصول ها، درایه ها، اجماع ها، رجال ها،ضرورت های خیالی ناشی از مغالطه توسّل به اکثریت، سنّت های جاهلی، تفسیر های غیر استفساری غیر معصومانه بیرونی و هر آنچه از آنها که بر زلال قرآن سایه افکنده را به زباله دان تاریخ بریزیم و وقت و سرمایه خود را بر خواندن و اشاعه آن اسراف نکنیم.

پاسخ حاشیه ای:

امّا اینکه علم بشری در آینده ثابت کند حس ابتدایی انسان در شکم مادر و بیرون از آن، شنوایی نیست. در این مورد میپرسیم مگر شما قرآن را ذاتا کتابی علمی نمیدانید که چنین کفر علمی را میگویید و احتمالش در آینده را بر قطع کلام الله تحمیل میکنید و ترجیح میدهید ؟؟؟ مگر قرآن ذاتا اقطع الدلاله نیست؟ آیا در این مورد 5 دلیل مستقیم (1- نفی عموم + جعل 2- انشاء بیرون شکم مدار 3- انشاء از درون شکم مادر 4- بداء + جعل 5- مالکیت مرحله ای) شما را کافی نیست؟                  

          حمید قیدر 25  فروردین 1394

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد