ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
تعریف عقل: (نیروی که با سه روش عقلی استقراء - تمثیل - قیاس حکم میکند)
تعریف دین اسلام: (مجموعه ای که با دو منبع نقلی قرآن - سنت حکم میکند)
درباره رابطه عقل با دین بصورت کلی 3 رابطه عقلی منحصرا حکم فرماست:
1-* احکام عبودی* دین اسلام(قران و سنت قطعیه پیامبر اسلام) حکم میکند در مقابل عقل نمیتواند حکم کند:
در اینجا چون عقل هیچ راه وصولی برای درک موضوع ندارد نه نفیا و نه اثباتا حکمی نمیتواند بکند و هر آنچه شارع گفته است رااز باب قاعده عقلی نفی ضررمیپذیرد همچون ایمان به *غیب* (وجود جن، فرشته، روح ، کیفیت معاد و...) نماز خواندن ، روزه گرفتن، حج رفتن، خمس و زکات اموال را دادن و بسیاری از احکام اسلامی (صغری شرعی- کبری شرعی =>حجت شرعی)
2-*احکام ارشادی*دین اسلام(قران و سنت قطعیه پیامبر اسلام) حکم میکند در مقابل عقل می پذیرد : اثبات وجود خدا ، توحید، نبوت، تمامی گزاره های اخلاقی حسن وقبهی افعال همچون عدل خوب است دزدی بد است تجاوز بد است و...که از مستقلات عقلیه هستند که بدون وحی هم میتوان به خوبی وبدی آنها پی برد(صغری عقلی - کبری عقلی=> حجت عقلی)
3- دین اسلام(قران و سنت قطعیه پیامبر اسلام) حکم میکند در مقابل عقل نمی پذیرد:
در اینجا دو حالت وجود دارد
حالت اول تاویل در قرآن* آیه 7 سوره آل عمران: حالتی است که قسمتی ازآیات قرآن بنام متشابهات(آیاتی که مشابهی را در جای دیگر دارند) تا به ام (مادر و اصل و ریشه) که آیات محکم( یعنی دارای دلالت نص برای توضیح به مقاله نوع آیات قرآن مراجعه کنید) باشند ارجاع داده نشوندعقل نمیپذیردیا دچارچند گونه حکم کردن است که اگر این عمل انجام نشود(یعنی پرسش از تاویلی با محکمات) که منجر به انحراف(معادل قرآنی=فتنه) میشود.
حالت دوم تاویل دراخبار و روایات*: در اینجا هم در حاشیه قرآن چون سنت(قول،فعل،تاییدی از معصوم) قطعی الصدور از پیامبر اسلام برای مسلمان لازم الاجرا است روایات اعم از متواتر واحد یا کذب و جعلی و... کلا هر خبری هر آنچه در کتب ثبت و ضبط شده است باید به کل متن قرآن عرضه شوند تا تاویل شوند تا ضدیت با عقل از بین رود .^.>
ودرمورد اخباری هم که مخالف و موافق دلالی در قرآن ندارند( اینجا وظیفه مجتهدین وفقها است که) با ابزار بشری رجال،درایه و فقه الحدیث اخبارمتواترمبنا قرار میگیرند و دیگراخبار به آنها تاویل میشوند(توضیح اینکه آنچه بماند اساسا سنت قطعیه نیست بلکه جعل ودروغ هایی است که به معصوم نسبت داده اند)
(صغری شرعی- کبری عقلی=> حجت عقلی شرعی) و یا(صغری عقلی -کبری شرعی=>حجت عقلی شرعی)
در انتها باید از 5 عامل گرفتاری حوزهای اسلامی ما سخن گفت که باید کنار گذاشته شوند
۱- اجماع
2- شهرت فتوایی و روایی
3-حجیت دادن به خبر واحد
4-تقیه ،ترس از بیان حکم و خرافات به نام عرفان
5- مصلحت اندیشی و مصلحت گرایی در برابر لمعان اسلام یعنی(قرآن وسنت قطعیه)
در پایان البته این خلاصه را هم را در آینده ویرایش خواهم کرد نظر فراموش نشود
سلام. منظور از اجماع در اینجا چی هستش؟
سلام پیروی کردن از دیدگاه بیشتر صاحب نظران و استدلال شخصی خود را باور نداشتن و یا استدلالی نداشتن و یا اقدام به استدلال و تلاش فکری نکردن