X
تبلیغات
رایتل

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

حسن میلانی کیست و چه میگوید

آنچه طرفداران او، وی را خطاب میکنند حضرت آیت الله شیخ حسن میلانی  است که اولین بار در ورودی دانشگاه مفید قم در دومین همایش بیداری قرآنی در 15 اسفند 1392 زیارتش کردم . در حال مشاجره با فرزندان استاد علامه محمد صادقی تهرانی ره بود، و از وی جزوه انتقادیش را گرفتم.
به شخصه وی را بیشتر از دو گروه مراجع قم و معمّمین ساکت، دوست دارم زیرا وی در گفتارش به صراحت خود را نمایان میکند  و همانند بسیاری به مبهم گویی و چند پهلو سخن گفتن نمیپردازد ، مغالطه هایی میکند ولی نتیجه و عقیده اش را هر چند جمع نپسندد به صراحت میگوید. به مبانی قرآن مدارانی چون علامه محمد صادقی تهرانی کافر است ولی منافق نیست.
به هر حال وی کتابچه ای را در سال 92 در همایش با عنوان  "نقدی بر اندیشه های دکتر محمد صادقی تهرانی " پخش کرد که چند تن از دوستان من در کتابی با عنوان " تبیان تحقیق روان در مبانی صحیح برداشت از قرآن"      به انواع مغالطات وی از جمله تقطیعات گسترده اش پاسخ گفتند و وی امسال اردیبهشت 1394 به جای پاسخ گویی در همایش سوم به پخش خلاصه ای تقطیع شده از گفتار مرحوم علامه از کتابش و استفتاء هایی بر علیه افکار ایشان پرداخت که در آینده اگر خدا یاری کند به پاسخ و نمایان ساختن مغالطاتش خواهم پرداخت.


 صفحه اول استفتاء        صفحه دوم استفتاء
صفحه اول مبانی
صفحه دوم  مبانی

تاریخ ارسال: چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:40 ق.ظ | نویسنده: حمید قیدر | چاپ مطلب
نظرات (17)
شنبه 18 آذر‌ماه سال 1396 11:30 ب.ظ
صمصام [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
با سلام. قصد من فقط یک بحث علمیه. من تعجب میکنم از برخی عقایدتان. اگر سخن پیامبر روشن و واضح نباشد که فاتحه دین خوندست و هرکس طبق برداشت خودش یه دین میتراشه. دقیقا اتفاقی که برای حدیث واضح و صریح غدیر افتاد.سخن ابلیسانه عمربن خطاب لعین کنار بستر پیامبر (حسبنا کتاب الله) تار و پود دین حقیقی را بر باد داد و هنوز یا صریحا یا تلویحا شنیده میشود. برادر عزیز قرآن صریحا به ما امر میکند هرچه پیامبر امر میکند بگیریم و از هر چه نهی میکند پرهیز کنیم (الحشر/۷). راسخون در علم و مخاطبان قرآن یعنی اهلبیت علیهم السلام چقدر تأکید داشتند دورترین چیزها به تفسیر قرآن عقول ناقصه بشر است. لا اقل به اهلبیت در حد سایر مفسرین نگاه کنید. خود پیامبر از بنده و شما و تمام انسانها قرآن را بهتر میشناخت ولی تنها راه سعادت را خیلی واضح و صریح ثقلین معرفی کردند.حال هر که میخواهد قبول کند یا نکند. با تبصره زدن به ثقلین فقط از راه راست دورتر میشویم. اتفاقا محک و معیار دین رو اینقدر واضح تبیین کردند که همه بفهمند. خواهشا یکبار و فقط یکبار خطبه غدیریه رو بدون پیشفرض مطالعه کنیم تا بهتر بفهمیم مخاطب اصلی قرآن یعنی پیامبر شرط رستگاری رو چی معرفی کردند.
اما اینکه گفتید :(بر اساس مبانی ما کتاب خدا نیاز به مفسر ندارد)
همان شعار حسبنا کتاب الله هست. شما این مبانی رو از کجا آوردید?این مبانی نقد پذیر نیستند?یک درصد هم احتمال خطا در مبانی را نمیدهید?
ان شاءالله فرصت باشه حضوری بحث کنیم.
پاسخ:
@lforghan2
درود بر تو
با نشانی بالا به تلگرام من بیا تا ادامه گفتار دهیم
خیرخواهانه سخن گفتی ، شما در اندیشه خود با یک سری مبانی که خود میاندیشی برای من و شما یکسان باشد استدلال میکنی و غافلی که یکسان نیست
در دید من رابطه بین روایت و قرآن آنچنان مخدوش است و به وحدت نمیرسد که یک مسیحی از نوع کافرش بخواهد سه گانه پرستی پدر و پسر و روح القدس را به وحدت برساند. دقیقا به عکس اهل بیت عقول بشر را مخاطب قرار داده اند و دقیقا مخاطب قرآن همه بشر از جمله آنان است نه آنان،
در اینکه حسبنا کتاب الله گفتاری از عمر باشد نیز شک است باری ...
مبانی ما ابتدا عقل و سپس قرآن و همراهی این دو است و احتمال خطا در هر چیزی غیر از ذات قرآن است و این دلیل ترک هیچ مبنایی برای هیچ عاقلی نیست.
قرآن مفسر نمیخواهد مستفسر میخواهد و مستفسر زمان ما انسانهای همین زمان هستند " ثم ان علینا بیانه" اهل بیت با توجه به نیازهای زمان مطالبی را با قیاس آیات که اصل تشابه داخلی است از قرآن طلبیده اند نه آنکه چونان مفسر لایه ای از تراوشات دلالی خارجی بر متن قویم داخلی تحمیل کنند. متاسفانه سه فرقه سلفی ، سنی ، شیعی آنچنان مغرورانه به جمعیت خود میبالند در حالی که پشتوانه ضعیف مبنایی خود را با حسی از غرور آنچنان بازنشر میکنند که گوش را کر میکند و عقل را نمی رباید ... خدا من و شما و همه مسلمانان را هر روز بیشتر در مسیر تفکر در تمامی قرآن قرار دهد.
جمعه 17 آذر‌ماه سال 1396 08:08 ب.ظ
صمصام [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
با سلام. دوست عزیز اولا:حدیث ثقلین آنقدر واضح و روشن است که نیازی به برداشت من و شما وبزرگتر از ما هم نداره
.
ثانیا:مگر باید حتما جسم خارجی معصوم حضور داشته باشند تا ما قرآن را بفهمیم. آنقدر روایات صحیح در تفسیر آیات داریم که نیازی به تفسیر قرآن به قرآن یا عقول ناقصمان نداریم.
ثالثا:اگر قرآن برای هدایت کافی است چه نیازی به امام معصوم داریم?
رابعا:میشه بفرمایین نظرات مرحوم صادقی درباره قرآن را با چه معیار و محکی درست میدونید?
پاسخ:
درود و سلام خدا بر تو
اگر واضح بود اختلافی در فهمش پیش نمیآمد پس واضح نیست و اینکه هر بچه مدرسه ای میداند سفسطه ای است پس به سه پرسش من در پیام پیشین پاسخ دهید
بله تا جسم خارجی معصوم در زمان ما حضور نداشته باشد در کلامش عناصر تاریخی و عوامل مکان و مخاطب و تقیه و... عوارض نقل راه پیدا میکند‌ و کلامش را غیر قابل یقین میکند. امام الگوی ایمانی است و مستفسر کتاب خدا است و براساس مبانی ما کتاب خدا نیاز به مفسر ندارد و ما وظیفه تدبر و تفکر و تاویل قرآن را داریم همچنین آنقدر روایت صحیح کم داریم که شاید کمتر از ⅙ قرآن روایت استفساری باشد تحقیق کنید شاید کمتر از این هم باشد.اگر نیاز به امام معصوم بود خدا او را غائب میکرد؟
عقل حسن و قبحی و استدلال روشمند صحیح نه تنها بر قرآن که بر روایت و هر علمی در این دنیا مقدم است. صادقی تهرانی عقل را حجت میداند عقل دوست من برادر من هموطن من عقل ، رسول باطنی عقل است آن را دست کم نگیریم خدا او را مخاطب قرار میدهد. قرآن برای خود معیار است قسمتی از کلام خدا دیگر کلام خدا را تکمیل میکند معنی " تشابه" بر وزن تفاعل همین است که قرآن دارد ولی روایت از آن بی بهره است. همچنان که خدا غنی است و همه ما فقیر و به او محتاج.
صادقی تهرانی را نیز خطا در استدلالش راه دارد ولی این که قرآن هم بدون روایت فهمیده نمیشود به هیچ وجه منطقی نیست کتاب فقه گویای استاد را بخوانید.
جمعه 17 آذر‌ماه سال 1396 12:24 ق.ظ
صمصام [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
با سلام. تیتر وبلاگ شما نقطه مقابل حدیث ثقلین است. حضرت رسول صلوات الله علیه و آله قرآن و عترت را تواما باعث هدایت و دوری از گمراهی میدونند.
پاسخ:
این درک شما از گفتار ثقلین است به دیگران هم حق ابراز نظر دهید که درک شما را خطا بینگارند.
دوست گرامی از محضر شما میپرسم
۱. قرآن از عترت جدا نیست چه ربطی به جدایش از روایت که زمان مند و مکان مند، وابسته به مخاطب خاص و مشکلات عدیده دیگر است دارد؟
۲. در همان گفتار پیامبر مگر یکی از دیگری برتر نیست آیا قرآن که کلام خداست در شیوایی و جاودانی معنا از کلام هر بشری هر چند برگزیدگان خدا سنگین تر و جامع تر نیست؟
۳. امروز عترت غائب است پس این جدایی حاصل شده است یا حکم کنیم که قرآن از عترت جدا نمیباشد نه من و شما از عترت به کدامیک حکم کنیم ؟ اگر به دومی حکم کنیم باید در نبود عترت به دنبال قرآن بدویم جز این است؟
شنبه 13 آبان‌ماه سال 1396 10:21 ق.ظ
حسن [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام استاد گرامی
اگه امکان داره دانش آموخته گان خودتان به طب سلامی فرا بخوانید لطفا
این حقیر این دانسته ام که کسی طبع خودش را بداند همه چیز حل هست
ممنون میشم افراد خودتان را به طب اسلامی فرا بخوانید
پاسخ:
درود بر تو
آیا غلو در ارزش مزاج شناسی نیست اگر بگوییم همه مشکلات ذهنی و ارتباطی ما را حل میکند؟
سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1396 03:51 ق.ظ
مهدی [ ]
امتیاز: 0 1
لینک نظر
فلسفه واقعا این دوزار عقلی که بعضیا داشتن رو گرفته و چنان مجذوب فلسفه و عرفان اصطلاحی شدن که عمی بکم صم خود را و تمام زحمات انبیا و امامان معصوم رو ضایع کرده و نادیده میگیرن و توهم اینو دارن که از مسیر اهلبیت ع خارج نشدن اینارو فقط امام زمان عج میتونه سر عقل بیاره اونهم به زور شمشیر واقعا خجالت نمیکشن نص روایات رو در مقابل عقل قرار میدن خدا نجاتشون بده تا به قول آقای قرائتی مثل ملا صدرا و امام خمینی رحمه الله علیه و عده ای دیگه آخر عمری پشیمون نشن و اقرار به دور بودن از قرآن و ... نکنن، البته نرود میخ آهنین بر سنگ
پاسخ:
بالاخره نص قرآن رو در مقابل عقل یا نص روایت رو؟
سه‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1395 06:27 ب.ظ
وزین [ ]
امتیاز: 0 1
لینک نظر
بسم الله الرحمن الرحیم
سلامعلیکم ایشان برخلاف اللهیاری فردی باهوش بودند چون نگذاشتند مباحثاتشون با استاد افضلی در مشهد به درازا کشیده شه و اوازه کم سوادیشون پیچیده شه
با تشکر
پاسخ:
از اینکه ابراز نظر کردی ممنون و تشکر از معرفی گروه تلگرامی استاد فاضلی
سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1395 04:09 ب.ظ
علی [ ]
امتیاز: 1 0
لینک نظر
من به دنبال مطالب تفسیر قرآن کریم بودم که متوجه سایت شما و سایت آقای میلانی شدم.

طرز دفاع و صحبت کردن شما گویای همه چیز است....ممنونم که باعث شدید که وقتمم برای خواندن مطالب شما به بطالت نرود.

این هم سایت آقای میلانی
http://milani-hasan.blogfa.com/
پاسخ:
خرسندم
شنبه 3 مهر‌ماه سال 1395 12:01 ق.ظ
محمد [ ]
امتیاز: 1 0
لینک نظر
با سلام خدمت برادر گرامی
بنده به شخصه آشنایتی با آقای تهرانی ندارم ولی اگر ایشان نیز فلسفه خوانده باشند یا فقط به کتاب عظیم مان یعنی روی آورده باشند قطعا اشتباه کرده اند
نقد های زیادی در وقف فلسفه است که هیچکدام پاسخ داده نشده و اگر بدون استفاده از روایات و تنها تکیه بر قرآن جلو رویم حتما دچار خطا میشویم
روایات آمده برای تبیین و توضیح مسائل دین است وگرنه چ لزومی داشت دوازده امام بعد پیامبر بیایند?
پاسخ:
سلام بر تو دوست من
تشکر از تو بیشتر در مبانی فکری ما مطالعه کن در خدمتم
سه‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1395 11:30 ب.ظ
وزین [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
داداش ایشان در مشهد توسط فردی بنام افضلی کوبیده شدند
پاسخ:
کباب کوبیده یا خانه کلنگی کوبیده یعنی چه چیی در ایشون کوبیده شد ؟ یا کلا کوبیده شد؟
پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1395 06:54 ب.ظ
علی [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
یعنی انصافا از صادق تهرانی دفاع میکنید؟
خیلی باحالید شماهااا...خییییلللللیییییی.
خخخخخخخخ
پاسخ:
اگر متوجه بودی این مرد بزرگ و نادره دوران چه خدمتی به جریان قرآن مدار در کشور و جهان کرده انصاف میدادی
دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1395 10:44 ق.ظ
جواد [ ]
امتیاز: 1 1
لینک نظر
سلام
یه سوال؟؟؟؟
حرف های ائمه علیهم السلام بیان نیست؟!
اما حرف های آقای صادقی بیان است؟!!!!!!!
پاسخ:
سلام این تخیل شما از عقائد ماست. هیچ کلامی غیر از قرآن بیان مطلق نیست و اساسا معلوم نیست روایت از کلام ائمه مقصود ائمه در حال حاضر باشد .
شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1394 01:07 ق.ظ
علی [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
ما از فقهای قم انتظار داریم لاطائلات آقای صادقی رو جواب بدن نه شیخ حسن میلانی ، ایشون به حد کافی درگیر مباحث فلسفی و پاسخگویی به آنها هستند.
از شما می خوام به فقهایی رجوع کنید که اصول شیعه رو خوب خونده باشند و خوب فهمیده باشند.
اگر بیانات اهل بیت نباشه ما حتی محکمات قرآن رو از متشابهات نمیتونیم تشخیص بدیم چه برسه به اینکه بخواییم آیت احکام رو تفسیر کنیم.
عدنان ابراهیم متفکر اهل سنت با اون قدرت ذهنی و تسلط به آیات روایات و تاریخ ، در اصول دینش مونده میگه قرآن ساکته که آیا عالم قدیم یا حادث؟!
یا اینکه قران مخلوق یا قدیم ؟! و...
آقای تهرانی آیا به سبک فقهای بزرگ مثل علامه حلی حرکت میکنه یا نه؟
یا طریقت جدیدی ابداع کرده؟!
پاسخ:
سلام روایت هایی که از گفتار اهل بیت شده به هیج وجه بیان نیستند. تنها قرآن بیان است و نمیتوان به روایت کاملا اعتماد کرد. آیات بسیاری در قران بر حدوث جهان دلالت داره نیازی به عدنان ابراهیم و غیرنیست
آقای صادقی تهرانی ره خادم القرآن بود شما که هنوز معنی تشابه در باب تفاعل عربی را نمیدانی به همان فقهای سنتی قم پناه ببر، طریقت حق همواره جدید است و ما قدیم
از شخصیت گرایی و مذهب گرایی بیرون بیا دوست مسلمان "یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم"
دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 09:05 ق.ظ
رضا [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
گفتید:
با تکیه بر هر روایتی میخواهد به جنگ عقل برود! روایت بدتر از فلسفه! از کی تا به حالا حقائق دین را از روایاتی میگیرند که با عقل و قرآن همخوانی ندارد!

گوییم:
لطفا یک موردش را نشان دهید!!
پاسخ:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم
سلام یک نمونه واضح همین وضو است که آیه قرآن در اطلاق شستن ( الی المرافق) است ( نه تنها تفاوتی به کشیدن از بالا به پایین یا پایین به بالا نیست ) که عقلا شستن جهت ندارد و اگر بگویی میشورم جهت دار این برابر با مسح کردن است و مفهوم شستن ندارد.

پس روایتی که میگوید در وضو باید دست را از بالا به پایین شست(من المرافق الاعلی الی الاسفل) نه تنها مخالف قران که مخالف عقل است و عموم مراجع شیعه از جمله شیخ حسن میلانی دست از این بی عقلی و فتوای ضد قرآنی بر نمیدارند و این یا تعصب کور است، یا جهل است و یا قصور عقل به نظر شما کدام است یا چیز دیگری است؟

خدا میفرماید:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ وَلَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجَا ﴿1﴾
هرگز در قرآن "عوج" کجی و کلک و نقصان دلالی و معنایی نیست امّا این شیخ با مبنا قرار دادن روایات های تاریخی غیر یقیقنی بشرهای خطاکار از رفتار معصومان محمدی ص میگوید تمام قرآن عوج و کج فهمی و ظنی الدلاله است و به بیان خدا طعنه میزند که خدا از قصد به جای "من المرافق الاعلی" گفته "الی المرافق" تا مومنان را گمراه کند تا آنان به دامان امامان معصوم پناه ببرند و شیعیان پیامبرمان ع و امام ع از دیگران جدا شوند.

از این سری هجویات ضد قرآنی و اسلامی که ائمه پاک ما نیز در زمان خودشان به مبارزه با آن برخواسته اند را در نشست "تفسیر قرآن به قرآن در نگاه موافقان و مخالفان" موسسه فهیم قم شنبه 24/8/1393 مطرح کرده و مستند است.
سه‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1394 09:37 ق.ظ
سکوت [ ]
امتیاز: 0 1
لینک نظر
بنظرم گاهی اوقات خداوند راه رو برای چنین افرادی باز میکنه و ب این وسیله معمولا با ب تحقیق و پژوهش کشیده شدن افراد،عده ای قدم ب مسیری ک موید جمله ی((قرآن برهان و عرفان از هم جدایی ندارند))میگذارند، عده ای هم با اعتقادی عمیق تر ب این مسیر خود ادامه می دهند.
پاسخ:
کاملا موافقم این سنّت الهی خداست که در همه چیز جریان داره، حالا اگر ما شرایط طبیعی رو بر هم بزنیم و سعی کنیم محیط را استریل کنیم بر خلاف قصد خدا و طبیعت جهان حرکت کرده ایم اجبار در پوشش ، منحل کردن احزاب مخالف و غیره نمونه هایی هستند. برای همین مومنان در محیط های آمریکایی و اروپایی واقعا مو منانی راسخ هستند.
دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 01:05 ق.ظ
علی [ ]
امتیاز: 0 2
لینک نظر
خداوند اقای میلانی را حفظ کند که حقایق دین را بدون هیچ ترسی از فلاسفه ملحد بیان میکند
پاسخ:
با تکیه بر هر روایتی میخواهد به جنگ عقل برود! روایت بدتر از فلسفه! از کی تا به حالا حقائق دین را از روایاتی میگیرند که با عقل و قرآن همخوانی ندارد!
چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1394 07:25 ب.ظ
صادق نژاد [ ]
امتیاز: 1 1
لینک نظر
هیچ عطاری نمی گوید ماست من ترش است !

دوستان هم جزوه اُستاد میلانی را بخوانند و هم کتاب تبیان آقایان را و سپس قضاوت کنند .
پاسخ:
در عطاری های ما نشان از ماست نیست عطاری شما را نمیدانم. بله هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است !
جزوه آقای میلانی را شخصا مو به مو خوانده ام ، لینک دو طرف را هم داده ام هم جزوه آقای میلانی و هم جزوه یاران قرآنی ما را بخوانید و بدانید که "ان الباطل کان زهوقا"
چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 07:24 ب.ظ
مجتبی [ ]
امتیاز: 1 1
لینک نظر
آقای میلانی در کره زمین زندگی میکنند و سایت هم دارند لذا برای شناخت ایشان کاقیست این لین را ببینید:
http://www.faraerfan.com/
پاسخ:
تشکر از نشانی سایت
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد