قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

هیچ کلامی غیر از قرآن معصوم مطلق نیست

کلام حضرات معصومین،اگر متواتر لفظی و معنوی فرضی هم باشند امکان نسخ به زمان، به شخص،به مکان را بالقوه دارند و گمان یکی موارد نسخ آنها را از جایگاه عصمت کلام به دور میکند.هر جمله ای در جهان از هرکس به جز قرآن یا ظنی الدلاله و یا نهایتا قطعی الدلاله است زیرا تشابه ندارد و تشابه نیاز به انسجام وجودی داشتن پس مکتوب بودن است و آنچه از کتب قبل قرآن مکتوب شده محکوم به نداشتن اعجاز و تشابه ناقص و سپس تحریف است. پس تنها کلام معصوم کلامی است که وجوه اعجاز و خصوصا اعجاز تشابه را دارا باشد و این جز در قرآن که اقطع الدلاله است در هر جمله ای از هرکسی هرچند معصوم در بعد عمل محال الی الابد است. 

امّا نمونه ها:  اگر فرض کنیم در زمان امام صادق ع زندگی میکنیم و او با ما سخن میگوید هر آنچه غیر از عبارات قرآن بگوید کلامی انسانی است و حداقل یکی از سه نوع نسخ یا ترکیبی از آن ها را در بر میگیرد. 

1- نسخ به زمان   


 امام ع میگوید: "صم للروءیه و افطر للروءیه "  این جمله موافق آیه "فمن شهد منکم الشهر فلیصمه " در زمان خودش برای مکلفین است زیرا دیدن شهود حسی انسان و زیر مجموعه ی شهود است. امّا  مثلا شهود محاسباتی، را شامل نمیشود پس در آینده که با محاسبات شهود دقیقتری از هلال ماه رمضان بدست می آید این جمله منسوخ میشود. 

2- نسخ به شخص محدَّث 


بسیاری از روایت های کتاب مفاتیح الجنان در ثواب یا کارکرد دعا تنها تجویزی از سوی امام ع برای مخاطبش است همچنین نحوه سخن گفتن با فهم اطرافیان ، کنایه ها و زندگینامه شخص شنونده ارتباط تنگاتنگ دارد و امکان دارد برای ما هیچ نکته اخلاقی را در بر نداشته باشد در حالی که برای نمونه قصه های قرآن نکته های بسیاری را برای ما که مخاطب مستقیم نیستیم بازگو میکند. 

3- نسخ به مکان( توریه ، تقیه) 

  در این مورد نمونه ای به ذهنم نرسید ، امیدوارم شما کمکم کنید.

در نهایت  پس  هیچ کلامی غیر از قرآن معصوم  مطلق نیست.

نظرات 3 + ارسال نظر
عباس مولایی دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:19 ب.ظ

حضرتعالی فقط ، ادعای خود را تکرار فرمودید !

و به شق دوم کلام ما نیز پاسخی دادید ، که ناشی از عدم برداشت صحیح از منظور ما بود .

اما تداوم بحث رو چون امکان جدلی شدن دارد ، صلاح نمی دانم و تأمل در آنچه تذکر دادیم ، را کافی می دانم .

بنده نیز از حضرتعالی تشکر می کنم :)

التماس دعا

شما منظور خودتون رو شرح کردید، و به بیان ادبی شما میگویید دال قرآن معصوم ست ولی مدلول آن معصوم نیست. من به همین شق اول در رد این جمله پاسخ مختصر و مفید را دادم اگر دقت کنید.

اتفاقاجدل بهترین سیاق برای فهماندن مطلب به مخاطب و چه بسا شخص سوم است و آن چه از آن نهی شده منازعه است.

1.محادثه نخستین برخورد
2.مراوده سلام علیک خالی
3.محاوره گفتگوی از هر دری
4.مباحثه ایجاد موضوع و گفتگوی جهت دار
5.مشاوره اعتماد و نظر خواهی در یک موضوع
6.مناظره گفتگویی تخصصی که هر فرد تنها در نظر تثبیت شده خود و تنها موضعش را میگوید.
7.مجادله طرح پرسش هایی هوشمندانه و منظم، تا مغلوب شدن مخاطب
8.مشاجره استعلال و استدلال ولی همراه بد و بیراه و توهین
9.مباهله نفرین و درخواست مرگ یا ... از خدا توسط دو طرف برای خود و همدیگر اگر در باطل باشند
10.منازعه در گیری تا سر حد مرگ
11.مقاتله از پیکار تا مرگ
12.محاربه جنگ و جنگ

وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

آقای عباس مولایی از شما هم التماس دعا دارم آنچه مهم است پر کردن ظرف خودمان است، ظرفها کوچک و بزرگند

عباس مولایی یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:44 ب.ظ

پاسخ های شما هیچ ربطی به آنچه حقیر تذکر دادم ، نداشت . ظاهرا جنابتان با این جمله تمامیت اندیشه حقیر را نیز حدس زده اید ، و سپس به قضاوت ابعاد دیگر آن نشسته اید !

قرآن در همه حال معصوم است . اما هیچ ملاکی وجود ندارد ، که برداشت از قرآن با پیش فرضهایی که نام بردید ، همیشه اشتباه و بدون پیش فرض ها همیشه صحیح باشد و این یعنی عدم عصمت برداشت ما از قرآن . . .

فرمودید : هیچ روایتی معصوم مطلق نیست .

مگر بنده گفتم : روایات معصوم مطلق هستند ؟ یا برداشت از آنها عصمت دارد ؟

اما . . .

روایاتی که ادله عقلیه دارند ، و برهان آنها را تأیید می کند ، چون برهان عصمت ذاتی دارد ، حتی اگر سندشان ضعیف هم باشد ، هم معصومند و هم برداشت ما از آنها معصوم .

اتفاقا دقیق حدس زدم منظورتان به شکل خاص نیست بلکه از این جمله به شکل مطلق استفاده میکنید . خود توضیح داده اید که "هیچ ملاکی وجود ندارد ، که برداشت از قرآن با پیش فرضهایی که نام بردید ، همیشه اشتباه و بدون پیش فرض ها همیشه صحیح باشد و این یعنی عدم عصمت برداشت ما از قرآن . . ." من مخالف تمام عیار این عبارات هستم ما قرآن مداران بر خلاف ایدئولوژی اکثریت افراد در مذاهب شیعه و سنی و صوفی و وهّابی میگوییم نه تنها قرآن متشابه الدلاله در دو جز تا کل است که از مرحله قطعی الدلاله گذشته یعنی اقطع الدلاله است.

عبارت من در برابر عبارت شما با دلایلش که باید در گفتارهایی چون مصاحبه "روش برداشت معصومانه از معارف قرآن" توسط مجله بینات از آیت الله صادقی تهرانی و سخنرانی های جلسات استفسار موضوعیش ... مطالعه و پیگیری کنید .میتواند چنین باشد "قرآن در همه حال معصوم است . اما ملاک های بسیاری در قرآن وجود دارد ، که برداشت از قرآن با پیش فرضهایی که نام بردم ، همیشه دارای اشتباه هر چند جزئی و بدون پیش فرض ها همیشه دارای صحت هرچند جزئی( مطابقت با واقع) است. و این یعنی عصمت برداشت ما از قرآن . . ."


اما پاسخ به قسمت دوم نظرتان آمدیم و فرضا بپذیریم در کلی شما "چون برهان عصمت ذاتی دارد" خللی راه ندارد. اصلا من سخنی جامع سخن شما را میگویم. آمدیم و فرضا بپذیریم 3 اثر موارد 9 گانه زیر یعنی ( اختلاف درونی+ مخالفت با عقل+ مخالفت با قرآن) در روایتی نبود خوب چگونه میخواهید روایت را از تمام آفات نقل و گفتار انسانی( 9 آفت حقیقی ( 3 اختلال لفظی + 3 اختلال معنایی +3 اختلال عارضی) که هیچ روایتی هیچگاه پیراسته از آنها نیست بپیرایید ؟ لطفا در پیشگاه وجدان سلیم خود به این پرسش پاسخ دهید. پس حداقل در اسلام با ویژگیهایش روایت دلیل مطلق شرعی نیست بلکه در نهایت ارزشش نقش حاکیّ خطاکار از قسمتی جزئی از سنّت (رفتار واجب محمد بن عبدالله برای ما که ادامه رفتار خدا خواسته در پیامبران قبل در شکلی کامل است) را دارد نقشی جزئی کمکی که فقط باید در کنار عقل وقرآن و اجماع تمامی مسلمانان (سنه الله) ایفا کند و امّا در موارد دیگر نیز زائد است یعنی یا مخالف عقل و قرآن است که زائد است و یا موافق مصداقی یا مفهومی قرآن است که برای جوینده بینا، باز زائد و لغو است و یا موافق مفهومی و مصداقی اجماع مسلمانان است که زائد است. جهت توضیح بیشتر به مقاله http://lforghan2.blogsky.com/1393/10/05/post-99 چرا قرآن روایت یا نقل نیست؟ مراجعه کنید برای نمونه البته دور از نظر نیست که مثلا " تبویب " روایت توسط راویان در کتب روایی به نظرم حداقل امکان جعل اختلال معنایی را ایجاد میکند.

از اینکه باعث تفکر در من شدی بسیار خرسند و ممنونم

عباس مولایی شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 07:51 ق.ظ

قرآن معصوم است ، اما برداشت ما از آن معصوم نیست !

اگر منظورتان به شکل خاص است قبول دارم امّا اگر از این جمله به شکل مطلق استفاده میکنید که در حقیقت چنین نیست.
زیرا اگر پیش فرض های ادبی، حوزوی، مشهور، روایی، اجماعی و ... را کنار بگذاریم و تمام قرآن را متشابها یعنی متکاملا نگاه کنیم در آن حال قرآن معصوم است و برداشت های ما از آن نیز معصوم است.
همچنین برداشت همراه مغالطه از یک آیه قطعا معصوم نیست.


دوم روایت: هیچ روایتی معصوم مطلق نیست پس برداشت ما از آن نیز هیچ گاه معصوم نیست حتی روایت ثقلین نیز متواتر لفظی نیست پس معصوم نیست.پس برداشت ما از آن نیز هیچ گاه معصوم نیست. حال آنکه قرآن چون لفظا و معنا تشابه و معجزه دارد هم دالش و هم مدلولش معصوم است.

سوم: از شما میپرسم مگر "الم" "الر" جزئی از قرآن نیستند؟ مگر به غیر از سابقون بالخیرات (ائمه اطهار) کسی میتواند برداشتی همراه علت برای خود و یا دیگران ارائه دهد که معصوم باشد یا نباشد؟ پس این جمله عوامانه است و حداقل باید میگفتید: "قسمتهای دالّ قرآن معصوم است ، اما برداشت ما از آن قسمتها معصوم نیست !"


چهارم: شما میخواهید، آن چه را که خود میخواهید، از قرآن برداشت کنید و به اسم قران بگذارید و سپس چون در برداشت های خودتان از خود خواسته هایتان تناقض میبینید میگوید "برداشت ما از آن معصوم نیست ! " برای نمونه در سراسر قرآن 31 مرتبه شنیدن در کنار دیدن تکرار شده است ممکن است شما 30 مورد را بررسی کنید و سپس نتیجه بررسیتان را با آیات دیگر ، یا با علم قطعی ثابت شده در تعارض ببینید و بگویید "برداشت ما از آن معصوم نیست !" در حالی 1 مورد بوده است که آن را ندیده اید.


پنجم : در قرآن برای جوینده حقیقت راه ها و توجه هایی داده شده که باید به آنها عمل کنیم وگرنه برداشت ما مطابق واقع نخواهد بود. مصاحبه "روش برداشت معصومانه از معارف قرآن" توسط مجله بینات از آیت الله صادقی تهرانی شاید برای شما راه گشا باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد