X
تبلیغات
رایتل

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

تعریف دقیق اصطلاح سنّت به عنوان منبع احکام اسلام در کنار آیات داله قرآن

1- سنّت رفتار یا فعل یا عمل واجب پیامبر را گویند که برای ما نیز واجب باشد. 

 

 (پس تعریف مغلوط و تقسیم بندی ناصواب رائج قول و فعل و تقریر که دارای چند اشکال است که مورد پذیرش


نیست.) 

 

اشکال اول: قول (سخنان) و تقریر ( شواهد دقیق رفتاری در تایید یا رد)  هر دو زیر مجموعه فعل یا رفتار یا عمل


پیامبر هستند که برای  ما قرآن داله یا اجماع یا 


روایت کاشف از آن میباشد پس این تقسیم بندی به شکل سه عنوان مجزا از هم غلط است. 


مگر آنکه به جهت تاکید (ذکر خاص پس از عام ) باشد که باز به علت اشکال دوم غلط است. 

 

اشکال دوم: قول و تقریر منقول از پیامبر( تازه اگر مخالف قرآن و عقل یا دچار ابتلائات چندگانه نقلی نباشد یعنی


قطعی الصدور باشد) تنها میتواند کاشف از سنّت باشد و میتواند کاشف از سنّت نیز نباشد. یعنی در 

 

 صورت کاشفیت هم سنّت محسوب نمیشود مثلا اینکه پیامبر گفته : صلونی کما رایتمونی پس از تطابق و یقین


به قطعی الصدور بودن تنها سخنی است کاشف از فعل یعنی سنّت حضرتش ، به همین وضوح که 

 

 توضیح داده شد و به همین سادگی بر متعقلان است که این تعریف را در کتب فقهی و نوشتار و گفتار خودشان


تصحیح کنند البته بر واپسگرایان فرقه گرای شیعه و سنی تکلیف و حرجی نیست. 

 

2- سنت پیامبر در ادامه سنت پیام آوران الهی گذشته است (پس هیچ حرامی نیست مگر قبلا حرام و هیچ


واجبی نیست مگر اینکه واجب بوده) سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَ تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلاً ﴿77﴾ 

 

 الإسراء 

 

وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمَانِهِمْ لَئِن جَاءهُمْ نَذِیرٌ لَّیَکُونُنَّ أَهْدَى مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ فَلَمَّا جَاءهُمْ نَذِیرٌ مَّا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا


﴿42﴾ اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ 

 

 فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا ﴿43﴾ فاطر 

 

3- منبع سنّت پیامبر واژگان و تک تک حروف  تشکیل دهنده کل قرآن است (خصوصا مقطعات ابتدای 29 سوره


  و بطون آیات)

تاریخ ارسال: چهارشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:56 ب.ظ | نویسنده: حمید قیدر | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد