قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام
قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

قرآن یگانه نشانه کامل ایمان

در مبنای همه چیز شک کن، از جمله آموزش های مدرسه ،دانشگاه،والدین ،جامعه lforghan2@ تلگرام hamid_qeydar اینستاگرام

واژه های مطلق و چند معنایی را بی دلیل مقید نکنیم

نمونه اول:  واژه نکاح

شخصی میگفت : آخر در کجای قران از ازدواج موقت صحبتی شده چرا دنباله روی این آخوندا میشی؟! 

 گفتم : اولا شما بگو در کجای قران در مورد ازدواج دائم صحبتی شده؟ هرجا صحبتی شده بحث نکاح است  که مطلقا شامل قراردادی دائم و موقت است . و ثانیا در آیه 24 نساء عبارت" فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ" نشان دهنده ی ازدواج موقت با تمام زنان علاوه بر اسرا و کنیزان قراردادی است زیرا عبارت "کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ " زنان عادی نامحرم و مجرد را نیز شامل میشود.  

 نمونه دوم: ولایت فقیه  

در حدیثی که از آن ولایت ولی فقیه را برداشت کرده اند  عبارت"رواة حدیثنا" دلیل بر نیابت عامه راویان فقیه است و نه راوی فقیه

نمونه سوم: واژه ناموس 

واژه ای است دارای چند معنا که مصداق خاص خواهر و مادر و همسر و دختر و خانواده به خود گرفته است اما واژه ای است یونانی که وارد عربی شده وبه معنای: اصالت ،غرور ،سیاست ،شرف ، آبرو ،قانون الهی ،عصمت ،شهرت است ودر تقسیم نوامیس پنجگانه شامل مال،جان،آبرو،عقل،اقتصادوکاری میشود.

 

نمونه چهارم : جُنُب 

در استفاده متشرعه معنای آن کسی است که منی از او خارج شده یا عمل جنسی انجام داده است اما در اصل به معنای دور شده است مکانی زمانی معرفتی جسمی پاکی و...که در آیه 36 نساء میفرماید: وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ...وَالْجَارِ الْجُنُبِ  یعنی وبه همسایه دور(مکانی) نیکی کنید. 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:36 ب.ظ

دوست عزیز ، فکر می کنم داخل بیراهه ایی افتاده ایی که من سالها افتاده بودم! من سالها پیش دانشجوی حقوق بودم ، خلاصه وقتی 4 واحد اصول فقه پاس کردم و بعد از آن اقدام به مطالعات آزاد فقه و اصول دست زدم، کتاب ها و مقالات حوزوی را می خواندم ، کم کم خودم را یک مولاّ و مجتهد دانستم.همین بحث مطلق و مقیّد و عام و خاص و تخصیص و مخصص را طی می کردم ، ارادت به کتب مرحوم آیت الله صادقی تهرانی هم داشته و دارم ..... تا اینکه کمی وارد دروس عملی حوزه شدم، فهمیدم که اطلاق و تقییّد گرفتن کار همه کس نیست. و مقایسه ی واژه ها در قرآن اشتباهی بزرگ .روایتی از امیرالمومنین(ع) را خواندم که روزی در محلی گذر کرد و دید شخصی حدیث نقل می کند ( فقط نقل ، حدیث نه تفسیر !) چیزی که امروز در سایت ها شبکه ها عادی شده، گفتت: تو علم حدیث داری؟ گفت آیا تو ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه ..و.وو را می دانی؟ گفت نه! گفت فَقَد هَلَک و اهلک . تو هم خود را هلاک می کنی هم دیگران را!

سلام ، اصل استفسارقرآن بر قیاس داخلی قرآن استوار است دقتی بزرگ است واین اصل پژوهش در دین است و اشتباه بزرگ در روایت خواندن و سر در تاریخ کردن است ، حدیث منبع اسلام نیست و محکم و متشابه در مجموعه مصداق دارد و حدیث مجموعه ای دارای ابتدا و انتها برای بشر نیست. من هم فکر میکنم که بیراهه بزرگ فاصله گرفتن از قرآن و پناه بردن به روایت ها و حوزه های تقلیدی است حاضر به مباحثه هستم دوست عزیز این درست است که من هم به عقائد عامه شیعه بدون استدلال نسبت بیراهه بودن بدهم؟ من یک شبه و از سر هوس و نادانی قرآنی نشدم و دنیای مذهبی گری و فرقه گرایی را کنار نگذاشتم که امروز با یک تلنگر متحول شوم سالها مباحثه و مناظره و تفکر به من آموخت که خود را بازیچه علما مذهبی قرار ندهم و قرآن را امام خود ببینم

فلاح یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 09:37 ق.ظ

سلام
نظر جنابعالی را در مورد ازدواج موقت خواندم ولی غیر قابل پذیرش است.محدوده روابط زن ومرد در قرآن با ظرافت ترسیم شده است . مرد هروقت خواست میتواند زنش را طلاق دهد. هیچ قرینه ای هم برای درخواست طلاق از سوی زن وجود ندارد.پرداخت اجرت (مهر)زن نیز یک تکلیف مستقل است.این ازدواج موقت باید یک معنی ومفهوم داشته باشد. بعنوان مثال یک کارگر قرارداد موقت وقتی موضوعیت پیدا میکند که کارفرما نتواند کارگر دائمی را اخراج کند.اما اگر کارفرما هر کارگری را هروقت خواست بدون محدودیت بتواند اخراج کند دیگر کارگر قرارداد موقت موضوعیت نخواهد داشت.واژه مُحْصِنینَ‏ غَیْرَ مُسافِحین‏ نیز دلالت براین دارد که زن در حصار مرد باید باشد نه صرفا کامجویی جنسی.
بنابراین وقتی تحت هر عنوانی زنی که به عقد مرد ی در می آید.1- باید تحت سرپرستی مرد باشد .2- مرد هر وقت بخواهد زن را طلاق میدهد.3- در هیچ جای قرآن قرینه ای که زن مجاز باشد درخواست طلاق نماید وجود ندارد. دیگر ازدواج موقت چه وجهی میتواند داشته باشد.

سلام مقاله طلاق یک طرفه از طرف مرد استاد صادقی ره رو مطالعه کن دو اینکه واژه محصنین مقید نشده پس پاکدامنی معنا شدن یا شوهردار بودن قابل فرض است ولی برای شوهر حق برهم زدن قرارداد ازدواج چه موقت و چه غیرموقت هر وقت که بخواهد و بی قید را در خود ندارد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد